събота, 25 август 2012 г.

Климатроника на Рено Сафран духа слабо: запушен изпарител / Renault Safrane climatronic


Случката е с едно Рено Сафран 2.2 dTi, 1998-ма. Оплакване от собсвеника, че климатроника не изстудява. Вади се фреона, 250 г. липсват, вакумира се и се пълни до горе: 650 г. Перките се включват, кондензатора е чист и колата не вдига налягане, ниското налягане е добре. Колата няма филтър за въздуха в купето... Чао! Чао...
След 10-тина дена човека звъни и казва, че няма усещане да му е хладно, дори и на най-ниската температура. Идва пак, почва се едно търсене на теч, теглене на фреон: всичко си е наред. Най-накрая пускаме климатика, за да видим как се справя и "О, ужас!". Вентилатора пуснат на максимална степен създава съвсем лек повей и това купе с размер на хангар си остава пещ.
Отново започва търсене на филтър купе, който да е много запушен...След сваляне на кората при чистачките надолоу видях директно вентилатора. Значи е след него... Сваляне на кора под жабката, която не дава вид да е нещо, което се сваля с цел обслужване. Закрепена е доста здраво с шайби за пластмасови щифтове, стърчащи от "кашона" на климатика:



Има и една рапидка за разкош. Шайбите се свалят след разтваряне на ушите с отверка  и издърпване надолу. Ето и гледката без кора и жабка:




 Свалянето на жабката помага доста за повече пространство. Тя се държи от 5-6 рапидки Тх 20. На снимката се виждат и двете големи черни щипки, които държат жабката в монтажно положение. След като сте сигурни, че всички рапидки са махнати жабката се дърпа направо назад и те отпускат.
 Следва сваляне на вентилатора с 4 рапидки и внимателното му изваждане от гнездото, без да се повредят перките. За да се види целия размер на свинщината, която се е натрупала по изпарителя, трябва фенер и доста кълчене. Тук даже почнах чистенето и тогава снимах, но се схваща основната идея:










 Чистенето е въпрос на фантазия: аз използвах прахосмукачка, като на маркуча сложих няколко по-малки, защото достъпът е труден и има много кьошета, набити с мръсотия. Ползвах и четка за зъби, за да събера вълмата най-долу и да ги изсмуча с прахосмукачката. На финала отворих всички врати на колата и всички духалки по таблото и почнах продухване с компресор. Излезе нечовешко количество мръсотия. Вентилатора също беше смукнал няколко боклука, които водеха до дисбаланс на високи обороти и шум.

Ефектът от цялата работа е доста добър. Не се връща към заводското състояние, но осезаемо почва да става хладно след 2-3 минути, а не като преди: "абе, аз включил ли съм го тоя климатик?!?"