петък, 3 август 2012 г.

Реанимиране мотора за 4х4 на раздатката BMW X5 E53 / 4x4 actuator reanimation /



    Симптомите:
-светеща лампа 4х4 на таблото
-колата задвижва изцяло задните колела
-при гасене се чува 'чаткане' из отдолу(не е задължително)
-светят и ABS/ESP

    Причинител: електромотор с червяк, който задвижва вилка на съединител в раздатъчната кутия. Пластмасовото колело се изронва на най-натовареното място и предната ос не получава въртящ момент. Управлява се от електронен блок под задната седалка, близо до левия праг. Има самодиагностика, дава грешка за "Transfer box servo motor"

    Как работи серво мотора и за какво му е резистор:






Info: Добавена нова информация за рециклирани актуатори в края на темата...

    Темата е вдъхновена от този пост в Америчку:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=566880
    Човека много се е постарал със снимките, затова ще ползвам неговите за обясненията и ще добавя няколко мой.
    Основната идея е, че новия мотор е много скъп: в сегашния момент цената му е 1264 лв. За такава сума си заслужава опит за съживяване. Няма риск за колата, освен изненадата от Х5 с изцяло задно в завой ако мотора не сработи....
    Електронния блок се самообучава спрямо електромотора, състоянието на механиката в раздатката и съединителите, затова сглобяването и разглобяването не изискват белязане.

    Демонтажа при Х5 е доста лесен: има място, дори не се свалят кори. Колата се вдига, за предпочитане само от лявата страна, за да не тече масло при махане на мотора. Задължително се укрепва ако е на крикове, защото се работи отдолу. Ето позицията на мотора:
    Откача се голямата букса със стискане на контрите от двете страни и издърпване. За буксата на резистора контрата се повдига с малка плоска отверка и се издърпва жицата. Мотора се държи към корпуса с 4 болта с глава външен Torx E11. Свален и неразглобен мотора е това:

    Разглобяването започва с махането на металната пластина с големия семеринг. Това става чрез внимателно повдигане от няколко места с тънка отвертка/чертилка, за да излезе от корпуса. На снимката се виждат местата, на които е капселовано и трябва известна сила.
    След махането на пластината трябва да се махне малката зегерка, която държи пластмасовото колело към оста. Отдолу има шайба. По принцип колелото излиза и без развиване на електродвигателя от корпуса, но разхлабването на електромотора и местенето му напред-назад помага за разцепването на оста от зъбите. Държи се от 4 торкса с извратен размер около 26 (?!?), но и хубава 25-ца ги развива. Тук е добре да се бележи позицията на статора и четкодържача с електрониката. Няма как да ги сглобите грешно и да монтирате мотора, но аз успях да направя 3 неуспешни опита, което губи доста време...
При ваденето на зъбчатката нагоре по оста устните на малкото семерингче влизат в канала на зегерката. При по-силно дърпане или излизат, или се късат. Затова е хубаво да им се помогне малко с нещо тъпо, което да не ги нарани, например клечка за зъби. Резултатът е това:



    Тук идва творчеството: аз изчистих изронените зъби и остатъците от тях смесени с грес, което оформя приятна чернилка. Когато през лето господне 2005-то при сглобяването някаква немска машина е цвъркала грес е останало достатъчно, за да се смажат здравите зъби и червяка. Четки има на богато, лагерчето е тайванско, но е супер и пристъпваме към сглобяването в новата позиция. Първия ми и неуспешен опит беше да обърна колелото на 180 °. Да, ама не... Така колата издържа 2 дни.
    Вторият опит беше след подробно изследване накъде се върти колелото и накъде вала. Оказва се, че цялата конструкция е в покой при загасена кола и изваден ключ. Самият вал има ход само в една посока, около 120° по часовниковата стрелка, гледано откъм дупката. Т.е. движението му е назад и надолу. След серия изчисления стигнах до следната позиция:





С червено е позицията на изронените зъби

И те така: Happy End

П.С. Ето и една тема за смяната при X-drive на 3-та серия

UPDATE 26.12.2012: Фирма Вари 2000 ООД предлага на доста прилична цена рециклирани от тях актуатори. Офертата е "пълно за празно": давате Вашия развален мотор и получавате здрав. UPDATE: BMW вече предлага ремонтен комплект Value Line. Проверете по номер шаси при дилър за вашата раздатка!







Малко предистория и идеята...


Преди около 12 години се случи така, че ремонта на коли ми стана хоби. Образованието ми няма абсолютно нищо общо с тази дейност, но с малко сръчност и повече четене, малко питане и повече мислене нещата почнаха да се получават доста добре. След 2-3 години цапане и миене с каши "направи си сам от прах за пране и трици", които освен мръсотията ми сваляха и кожата, нещата минаха на по-високо ниво и започнах да изкарвам пари.
Много силен тласък ми дадоха приятели, които инвестираха в моето начинание и се сдобих с лаптоп, тестер, кабели и т.н. скъпа апаратура. Много съм им благодарен, те си знаят кои са ;) Гаража се дооборудва с хубави (скъпи) инструменти, фирмена каша за ръце и нещата тръгнаха. Ще да е от кашата, знам ли... И така до ден днешен...

Идеята на този блог дойде след многократното ми сблъскване с проблеми, които са чести за дадена марка или модел, но решението не е очевидно. В повечето такива случаи с помощта на форуми, направи-си-сам статии или сайтове с технически бюлетини, съм се справял или съм насочвал собствениците към място, на което да им оправят колите, без да се учат на тях ;) Почти винаги, обаче, информацията е много разпокъсана, смесена с доста плява и за да се справиш трябва да я разбереш и отсееш.
Втората причина е, че виждам многократно повтарящи се елементарни грешки, допуснати от хора преди мен. Понякога последствията просто дразнят, друг път водят до повторна смяна на скъпи части, а се е случвало коли да остават на път.... Което си е кофти тръпка.
Реших, че и аз има какво да споделя в интернет пространството. Спрях се на блог формата, защото е безплатен и лесен. Ще се пробвам да пиша разбираемо, изчерпателно, максимално точно и, надявам се, интересно за четене. Само времето ще покаже.

Информацията ще е за всеки: собственици, колеги, които ремонтират, хора, които искат да си изберат кола и проучват дефектите й. Собствениците могат да се пробват сами да отстраняват дефектите, но при мен често се случва да идват хора, които са проучили даден проблем и директно ме насочват към причината. Отначало се цупех: "Ти ли ще ми даваш на мен акъл?!?", но сега слушам внимателно ;)
Трябва да спомена, че всичко, което предприемате е на Ваш риск. Информацията в този блог е за конкретни случаи, при които с описаните действия се е стигнало да решаване на проблема.
Нещо като мото за блог-а може да е тази картинка:
http://www.ifixit.com/Manifesto/