понеделник, 24 декември 2012 г.

Поправка на двупосочна помпичка за течността за чистачките на Рено/Пежо/Ситроен


    Във френските коли, които имат пръскалки и на задното стъкло, се използва електрическа помпа с два извода и клапан между тях.

    Клапана запушва единия извод, когато е задействан мотора в едната посока и съответно другия извод, когато мотора се върти в другата посока. Повечето проблеми с тези моторчета идват от клапана.
    Поради много широката употреба ново моторче се намира на цена от 15 до 90 лв. Предлагат го много фирми и често вътре е същото като оригиналното. Ако не е изгорял електродвигателя, проблемите често са лесни за решаване и не е нужно да се купува друго.
    Единия случай е когато моторчето се чува, а до дюзите не стига течност или стига, но в много малко количество. Това важи еднакво и за предните и за задните пръскалки. Проблема е, че от използване на гадна течност за чистачки гумичките на клапана се раздуват и запушват и двата извода.
    Втория случай е когато от единия извод не излиза вода. Клапана просто е блокирал в едно положение.
    Двата щуцера заедно с тялото на клапана се вадят с внимателно натискане с отвертка. Внимателно с тънка отвертка се разделят черната и бялата части и се вади клапанчето:

    На тази снимка се вижда нараняване, което пречи на клапана да се движи. Изтърква се с фина шкурка и се сглобява. Ако е първия случай с раздутите гумички се отрязва много тънко парче от по-дебелата гумичка. Важно е да е право, за да уплътнява. Всички части се измиват и се сглобяват с натискане, за да захванат щипките.
    Съвета ми е да се ползват качествени течности, за да няма проблеми занапред.

Edit: 02.2017
Разглобих едно моторче на фирма Topran. Оказа се, че конструкцията на клапана елиминира всички проблеми на оригиналните. Изпълнено е със силиконова мембрана, която не се влияе от качеството на течността и няма нужда от движещо се бутало. Ето снимка: