вторник, 4 септември 2012 г.

Километража / скоростомера на Голф 3 спира: студени спойки


Симптоми:
-скоростомера спира да отчита, а дневния и общия километраж не отброяват

    При този модел се монтират километражи без жило. Датчик, монтиран на скоростната кутия, изпраща сигнал до таблото. Стрелката се задвижва от малко моторче, след като сигнала се преработи. Има значение и за отчитане на пробега и светването на индикацията за инспекция/смяна на масло.
    Често се случва самия датчик да се счупи механично: изронват се зъбите на хипоидната предавка. Това се проверява след изваждането на датчика: той се вижда отгоре на кутията и е закрепен с планка и болт с глава Тх 45. Куплунга е черен с три проводника. Планката се изважда настрани и датчика с леко завъртане и дърпане се вади нагоре. Държи го О-пръстена, който влиза доста плътно.


    При монтажа обратно трябва малко въртене и наместване, натискане и смазка за о-пръстена и чак тогава се стяга болта.
    На самия датчик са означени +, - и 0, което е сигнала към таблото.

    В моя случай се оказа, че след смяна на датчика положението си е същото: ту работи, ту не...Срам! Плюс и маса има на куплунга, остава да е лош контакт в сигналната жица. Сваляне на таблото: има рапидки, които държат декоративната рамка, скрити под ключа за фаровете и съответна рапидка от другата страна. Ето линк към тема с много добри снимки:
Вижда се щипката, която държи ключа за фаровете. 
    На трите поколения 3-ки буксата отзад е различна. Аз попаднах на средния вариант: 1995-та. Отзад има 28-пинов куплунг с 28 бели проводника!?! Луда работа, защото аз очаквах да намеря черно/зелена жица и да я просвиря, а трябваше да ровя в схемите... Нямаше проблеми в нея...
    В отчаян опит за летене разглобих таблото, за да огледам платката. Разглобяването не е трудно: рапидки Тх15, около 10-тина на брой. След това всичко се разделя като хамбургер на три части, като средната е платката с циферблатите. Тогава за мое щастие видях спукани спойки на един силов елемент, може би транзистор:



    Препоръчително е да се прегледат и спойките на куплунга
    Поялник, всичко внимателно обратно, рапидките се стягат леко, стъклото се почиства на недостъпните места и обратно в колата. Happy end!

    П.С. Покрай търсенето за този проблем попаднах на много готина тема за "Често Задавани Въпроси" за Голф/Джета Мк3: