сряда, 14 ноември 2012 г.

Втори термостат на БМВ Х5 Е53 3.0д, без охлаждане на ЕГР-а

    На 6 цилиндровите 2.5 и 3.0d двигатели на БМВ с охлаждане на ЕГР-а втория термостат е Г-образаен и се намира директно върху EGR-a. На 3.0d без охлаждане на ЕГР-а, с автоматик и без филтър за твърди частици се намира в радиатора, под разширителния съд:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E53/SAV/Europe/X5_3.0d-M57N/2005/may/browse/radiator/expansion_tank_automatic_gearbox/
    Термостата е под номер 4. Ето как изглежда на живо:
    В дясно се вижда зъбчето, което го фиксира в радиатора.
    Смяната не е трудна, но трябва да се внимава с пластмасовите щуцери и бързи връзки. Сваля се кората под радиатора. В левия край на радиатора се вижда пробката за източване на антифриза: син пластмасов болт с глава 13 мм. Сочи надолу. След източването на антифриза се откачат двете бързи връзки и се издърпва горния маркуч на радиатора. В долната част на разширителния съд, от страната на дифузьора на перката, се вижда "дърпалката" на бързата връзка, която държи съда за радиатора:
    Издърпва се в посока към центъра на радиатора, откача се датчика и разширителния съд се вдига право нагоре, за да излезе от щуцерите. След това се накланя назад, вади се и отдолу се вижда термостата. 
    На мен ми се наложи да сваля перката и дифузьора, за да повдигна "казана" с отвертка, защото беше много залепнал и не излезе с дърпане. След смяната  на големия термостат колата не загряваше, но със смяната на втория нещата се оправиха.

    EDIT 02.02.1024: Eто и една снимка на малкия термостат в разглобено състояние:

    Вътре има общо три капсули и не е много ясно кое за къде спира/пуска. Колеги споделиха, че най-често само мръсотия пречи на правилната работа на термостата и внимателно измиване решава проблема...

Как се свалят стоповете на Ситроен Ксара Пикасо

    Смяната на крушка на една Ксара Пикасо ме озадачи доста, затова реших да споделя правилния и лесен начин за сваляне на стоповете. Аз минах по трудния път, защото не знаех как става...
    За пример ще ползвам левия заден стоп. Работи се само вътре в багажника. Маха се капака на джоба като се завъртат обратно на часовниковата стрелка на четвърт оборот двете щипки. Открива се достъп до нишата:
    Отваря се капачето в кората и се маха шумоизолацията зад него. Отдолу се вижда куплунга на стопа, процепа в купето и най-долу е едната от щипките, които държат стопа:

    Снимката е без кора. Иначе е излишно да се маха. Щипката се натиска нагоре и долната част на стопа се издърпва навън. Горната щипка излиза с леко издърпване на стопа навън. Ето ги двете щипки, снимани със стопа изваден:

    Стопа се центрова към задния калник с два щифта. Слагането е само с натискане към купето.
    Аз за пръв път виждам такова закрепване и до последно търсех гайка или болт...