понеделник, 1 октомври 2012 г.

Изгоряла бобина на Форд 98BF12024AB/ Мазда/Волво

BERU Germany
Тази бoбина се ползва в доста модели на Форд след 1998-ма: Фиеста, Ка, Галакси, Ескорт, Мондео, в Мазда и Волво. Препоръката на производителя е при смяната на изгоряла такава да се провери задължително за запушен катализатор и новата да се монтира с термо щит:
 
FORD 1315753, 2S6G 12A376AE

Да се сменят и кабелите и свещите е силно препоръчително, иначе може да изпаднете в серия от "бoбино-смени" ;)

Ford Fiesta IV 1.8 TD няма парно 2000-2002


    Фиестите 4-то поколение 1995-2002 имат проблеми с кранчетата на парното. Или спират да пускат топло към купето, или се чупят и потича антифриз. Много рядко проблема е в панела за управление на парното. Това може да се провери като се изключи куплунга на кранчето: ако то работи вътре ще духа топло. Още по сигурно е с байпаси:


    При турбо дизела, произвеждан 2000-2002-ра, има още една причина за слабо или липсващо парно, дори и след смяна на кранчето. Запушва се топлообменника антифриз/масло, разположен до масления филтър отзад на двигателя. Потока на охладителна течност към радиаторчето за парното минава през този топлообменник за допълнително загряване. Когато се задръсти вместо ефект се получава дефект...

    Препоръката в Аутодата е да се смени топлообменника, но цената му във Форд е около 800 лв., без да се смятат гарнитурите и О-ринговете. Промиването и отпушването му, за щастие, става лесно и без сваляне. Необходими са 3-4 л. антифриз концентрат, клещи за сваляне на скобите на водните съединения, кука или нещо подобно за отлепване на маркуча от щуцера, градински маркуч и ТЕЦ, т.е. топла вода под налягане ;)
   Източва се стария антифриз, например от долния маркуч на радиатора и се оставя отворен. Маха се уплътнението и преградата между моторния отсек и пространството при чистачките: сваля се рапидката на разширителния съд на антифриза, 5 пластмасови щипки и закрепените с тях конзоли (едната щипка е настрани при гърловината за течността за измиване на предното стъкло) и една рапидка към бушонното табло. Така се открива достъп към кранчето и щуцерите на радиаторчето. Маха се кранчето и започва промиването: първо самото радиаторче през входния и изходния маркуч; после топлообменника и разширителния съд. Това е удобен момент да се изчистят листата и боклуците около кутията на филтъра за въздуха в купето и кутията с бушони/релета. 
    Ако няма никаква проходимост през топлообменника, както беше в моя случай, на помощ идва химията. Махат се и двата маркуча от него, които бяха доста залепнали и ме озориха, и се сипва някаква течност за промиване на радиатори в щуцера, който стърчи нагоре. Трябва малко време, за да разкисне и пак с маркуча. След като почне да минава вода се обръща посоката откъм другия щуцер и така докато не стане напълно проходимо. Ако има струпей от стария антифриз трябва да се почистят много добре и от щуцера, и от маркуча, защото после може да сълзи.
   Затваря се всичко, без най-удобната скоба на радиаторчето, и се налива новия антифриз. Има обезвъздушител на горния маркуч на радиатора: една пластмасова пробка точно зад перката. Внимателно с нея, защото се чупят. За да сте сигурни, че радиаторчето е обезвъздушено може да се извади леко някой от маркучите по избор, за да излезе въздуха. Тогава се затваря и тази скоба и се пали колата. може за пробата тока на кранчето да не е закачен и така трябва да има 100% приток. В зависимост от външната температура след няколко минути вътре трябва да почне да духа топло....

Следват снимки от на Роско Фродо-то...