вторник, 30 октомври 2012 г.

Раздвижване на запекла лостова система за предни чистачки на Ауди А6 C5


    На А4 и А6 след 10-тата година редовно им блокират чистачките. В зависимост от употребата се случва и по-рано. Проблема е, че влиза вода в оста най-често на на пасажерската чистачка, окислява се и затяга до степен мотора да няма сила да ги задвижи. Винаги е по-добре да се реагира още при първите симптоми на бавно движещи се рамена. Тогава изваждането на оста е значително по-лесно.
    Ето как го правят немците ТУК...
    Ето как го правят американците на В6 ТУК
    Ето как го правя аз:
    Описанието тук е за А6 2002-ра година. При А4 В5 процедурата е доста по-лесна заради начина на закрепване на корите към предното стъкло. Точно това закрепване при А6 и А4 В6 е най-тегавата част от разглобяването. Най-важно е да оцелее стъклото! Всяко натискане или използването му за опора води до отчупване на малки люспи от ръба му. Така се нарушава структурата и рано или късно от там тръгва пукнатина. Други много неприятни начини да си счупите стъклото е да го ударите с някой инструмент или да падне рамото на чистачката и резултата е същия. Успявал съм да счупя и стъкло при слагане на кората с гумен чук. Общо взето изисква се изключително внимателна работа


     Започва се с махането на декоративните капачки над гайките, които държат рамената на чистачките за осите на механизма. Гайките са 13 мм, развиват се и с клатене и натискане на рамото към стъклото се махат. Добре е да се бележи позицията спрямо оста. Следват три пластини, които държат кората към купето. Означени са с квадратчета.
    Идва момента да се извади кората... За по лесен достъп се издърпва малката декоративна пластмаса при пасажерската панта на капака. Самата кора се държи от един зъб, щракнат в лайсна  по протежение на целия долен ръб на стъклото:


 Винаги има кал, прах и боклуци, които пречат на лесното изваждане. Ако се придвижи няколко пъти напред-назад по канала мръсотията се размества и излизането е по-лесно. Поливането със сапунен разтвор също улеснява. Много би било удобно да се използва за опора стъклото, да се бръкне с отвертка и кората да се извади с повдигане. Това е много рисковано и обикновено води до споменатото по-горе счупване на джама.
    Аз използвам кука, за да издърпам право нагоре кората. По-лесен достъп има от пасажерската страна. Излезе ли съвсем малко после е лесно: с повдигане малко по малко се вади цялата.


    Следващия етап е да се разчисти място, за да излезе механизма заедно с мотора. За целта се маха кутията на моторния компютър. Развиват се 5-те рапидки с глава 8 мм, оградени с кръгчета. Капака има уплътнение и трябва да се повдигне от няколко места, за да излезе.


Отдолу се вижда самия компютър. Той е закрепен с пластина, която се откача с отверка в двата края. Натиска се леко надолу и навън, за да отпуснат зъбите. Кабелите имат дължина и компютъра се премества настрани. До него има конзолка с релета и бушони, която се вдига нагоре. Има малко зъбче, което трябва да се освободи. Накрая се изключват куплунзите към купето и цялата композиция се "замята" върху двигателя:


    Долната част на кутията се държи с две гайки 10 мм. Местата им са означени със сините стрелки на горната снимка. Сега вече се развиват трите болта 10 мм, които държат механизма, изважда се леко напред и тогава се изключва куплунга. Ако има мръсотия се почиства


Раздвижването започва с менгеме. Оста се държи отгоре със зегерка, под нея има шайба и най-долу, в канал на корпуса, има о-пръстен(остатъци от него). Всичко това се вади, накисва се с нещо за раздвижване, например WD-40, и се започва раздвижването. Френския ключ помага доста.
Edit 02.2014: Оказа се, че и нагряването с пистолет за топъл въздух много помага, особено ако температурата е под 20 градуса...


Без да се извади оста няма как да се изчистят боклуците. Това става като едновременно се върти и почуква. Задължително се навива гайката докато дойде наравно с оста и тогава се чука. Материала е мек и резбата се разваля... Ето една извадена ос:


    Важно е да се запомни как са разположени рамената и накъде сочат осите. Ябълката се вади с натискане надолу с клещи с тънки човки или нещо друго подходящо.
    Следва чистене и смазване. За дълготрайност е много важно да се ползва някаква всичкоустойчива смазка. Трябва да има от нея и в долната част на оста при пружинната шайба. Наличието на о-ринг също удължава експлотационния срок. Смазват се и всички други движещи се части. При слагането на зегерката оста трябва да се натиска нагоре, за да се преодолее напрежението на пружинната шайба и да се покаже канала.
    При монтажа трябва да се пази стъклото, защото мястото е тясно и има риск. Включете куплунга и пуснете на интервал, за да се върне механизма в начално положение. Кутията на компютъра трябва да е уплътнена: гарнитурата към купето, профилираната гума на снопа кабели и капака трябва да лягат много добре. Металната скоба на самия компютър се слага с натискане. Рапидките се стягат до прибиране на капака на ръка, защото много лесно превъртат. Момента на затягането им е отбелязан на капака: 4 Нм, което е доста леко. Слагането на кората става с натискане на къси участъци до пълно влизане в жлеба. Добре е преди това да се почисти от останалата кал. Слагате и останалите джаджи, артисалите прибирате в пликче с надпис: "Ремонт на чистачки на дата ............". Нагласяте рамената както е показано ТУК и сте готови за дъждове и снегове ;)