събота, 8 септември 2012 г.

Шкода Октавия 1U скъсани жици в шофьорската врата

Симптоми:
-не работи централното на тази врата
-не светват лампите, при отваряне на вратата
-не се включва зумера за забравени фарове
-не светят малките червени лампи в долната част на корите на вратите
-други функции изчезват в зависимост коя жица прекъсне

За VAG групата е типично скапването на микретата, която дава информация дали е отворена вратата. Това пречи на централното да работи адекватно, не се включва зумера за забравени фарове, не светва индикация за отворена врата и лампите в купето.
Конкретния случай е с Шкода Октавия 2005-та, която има всички гореизброени симптоми. Моята реакция директно беше: "О, скапала ти се е микретата, не се продава отделно, трябва ти или нова брава, или от морга." Малко ме озадачи това че лостчето за огледалата командва само едното огледало, независимо от позицията си. Реших да се убедя, че бравата е виновна.
При наличие на ВАГ-КОМ или подобен тестер могат да се проверят действителните стойности отворена/затворена врата. Шофьорската не реагира... С опцията "Изпълнителни звена" може да се активира зумера, за да е сигурно, че не е изгорял. Този чуруликаше идеално с две тоналности.
Във вратата влизат 10 жици: голям +, маса и две жици, които са част от LIN-шината, сигнала от микретата и още няколко, които не се наложи да разбера какви са. Първо отворих маншончето между вратата и колонката, където най-често се късат жиците. За съжаление не видях нищо, което да ме усъмни. След това свалих кората долу в ляво на А-колонката: сваля се дърпалката за предния капак и едно капаче, под което има още две рапидки. Отдолу се вижда куплунга и замасяването на вратата. И там нямаше проблем. Реших да сваля тапицерията: 6 рапидки по периферията, кората зад огледалото с издърпване, малката коричка на дръжката и после панела с бутоните за стъклата.

Под него има още три болта и кората се откача с повдигане от гумата при стъклото. Издърпва се малко назад, за да се осигури достъп до жилото за отваряне, куплунга на светодиода и този на малката червена лампичка долу на кората.
За да се види бравата трябва да се реже или отлепи шумоизолацията. Ако се реже трябва да става така че да може после да се възстанови лесно с тиксо/бояджийска лепенка. Куплунга е 8 пинов: 1-ви и 2-ри пин са за мотора. Може да се даде директно 12 V и да се види дали сраборва. 8-ми пин е с кафяво/жълта жица от микретата: отворена врата дава маса; на затворена няма нищо:

 При мен микретата си работи идеално, мерено веднага след куплунга, но нищо не се случва. Според схемата от бравата отива до блока за управление на централното, който е част от стъклоподемника. Също така излиза от вратата и се разклонява до другите лампи в корите на вратите. Откачих куплунга и хоп: до там няма връзка. Снадката на трите жици се пада в колонката, но и там нямаше проблем:

 Вижда се черния куплунг и замасяването, след като съм извадил снопа от колонката.


Чак след като изкарах снопа изцяло от маншона на вратата проблема се видя:


Доста странно място за скъсване, но факт. При ремонт, ако се направи спойката направо на мястото на скъсването, много скоро пак се къса. Затова аз добавям 20-тина сантиметра и изтеглям старата жица в двете посоки. Така на най-често огъващото се място попада новата жица и става по-трайно. Нещо от този сорт:



При запояването с електрически поялник е добре куплунзите да са изключени от бравата и мотора на стъклоподемника, както и този в колонката.

Няма коментари:

Публикуване на коментар