четвъртък, 3 юли 2014 г.

ISUZU V6 3.0D Common Rail Y30DT: запушване след EGR клапана


    Сблъсках се с този проблем при Опел Вектра Ц. Свети лампата на таблото, а при диагностика излиза, че ЕГР-системата е с намалена пропускливост. Много грешно си помислих, че се е здръстил със сажди самия ЕГР клапан и се устремих да го чистя. Демонтажа му се оказа доста труден, защото едвам излиза между капака на ремъка и охладителя преди него. Всъщност там нямаше никакво зацапване, а проблема е в пътя на саждите (означен със стрелка) след клапана през колектора:

   Газовете, заедно със саждите, трябва да направят обратен завой. При 100 % задействан ЕГР се затваря дросела и няма насрещен поток, но при всички други условия саждите трябва да преборят въздуха от турбината. Това води до постепенно натрупване и запушване на отвора, до степен колата да го отчете през сигнала от дебитомера и да светне лампата.
    За по-лесен демонтаж на колектора съм развил и шпилките с ключе Е8. Почистването става с яко стъргане на саждите след демонтаж на дросела. Полезна е дълга твърда тел, с която да се рови като коминочистач.
    В конкретния случай продължих с разглобяването, за да изчистим и колекторите към главите. Оказа се сравнително ненужно, защото запушването там беше в рамките на допустимото, а разглобяването е доста повече. Трябва да се свалят тръбите към дюзите, рейката, тръбата от помпата и обратната нафта, като се спазва изключителна хигиена. След това се източва антифриза от кранчето в долния десен ъгъл на радиатора. Откача се охладителя преди ЕГР клапана: има две водни съединения означени със стрелки, една планка към предния колектор и за улеснение аз развих горната шпилка към тръбата от ауспуха с патронче Е8:


    Демонтира се и първата част на тръбата от помпата и се продължава с демонтажа и почистването на колекторите. След свалянето им се открива достъп до клапаните за управление на помпата. Крайните две свещи на вътрешната глава подменихме с нови, защото при монтирани тръби към инжекторите няма достъп до тях.
    Като цяло ISUZU са ползвали еднакви по дължина и размер болтове, но на някой места са по-къси. Добре е да се запомни или отбележи къде са, за да няма проблеми при сглобяването. Множеството планки и щипки за ел. инсталацията са важни, за да се избегне претриване на жиците.
    Ето снимки на колекторите на кола на 270 000 км, която се кара 70/30 градско/извънградско, за да се види колко малко е зацапването в тях:


Няма коментари:

Публикуване на коментар