Симптомите:
-светеща лампа 4х4 на таблото
-колата задвижва изцяло задните колела
-при гасене се чува 'чаткане' из отдолу(не е задължително)
-светят и ABS/ESP
Причинител: електромотор с червяк, който задвижва вилка на съединител в раздатъчната кутия. Пластмасовото колело се изронва на най-натовареното място и предната ос не получава въртящ момент. Управлява се от електронен блок под задната седалка, близо до левия праг. Има самодиагностика, дава грешка за "Transfer box servo motor"
Как работи серво мотора и за какво му е резистор:
Info: Добавена нова информация за рециклирани актуатори в края на темата...
Темата е вдъхновена от този пост в Америчку:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=566880
Човека много се е постарал със снимките, затова ще ползвам неговите за обясненията и ще добавя няколко мой.
Основната идея е, че новия мотор е много скъп: в сегашния момент цената му е 1264 лв. За такава сума си заслужава опит за съживяване. Няма риск за колата, освен изненадата от Х5 с изцяло задно в завой ако мотора не сработи....
Електронния блок се самообучава спрямо електромотора, състоянието на механиката в раздатката и съединителите, затова сглобяването и разглобяването не изискват белязане.
Демонтажа при Х5 е доста лесен: има място, дори не се свалят кори. Колата се вдига, за предпочитане само от лявата страна, за да не тече масло при махане на мотора. Задължително се укрепва ако е на крикове, защото се работи отдолу. Ето позицията на мотора:
Откача се голямата букса със стискане на контрите от двете страни и издърпване. За буксата на резистора контрата се повдига с малка плоска отверка и се издърпва жицата. Мотора се държи към корпуса с 4 болта с глава външен Torx E11. Свален и неразглобен мотора е това:
Разглобяването започва с махането на металната пластина с големия семеринг. Това става чрез внимателно повдигане от няколко места с тънка отвертка/чертилка, за да излезе от корпуса. На снимката се виждат местата, на които е капселовано и трябва известна сила.
След махането на пластината трябва да се махне малката зегерка, която държи пластмасовото колело към оста. Отдолу има шайба. По принцип колелото излиза и без развиване на електродвигателя от корпуса, но разхлабването на електромотора и местенето му напред-назад помага за разцепването на оста от зъбите. Държи се от 4 торкса с извратен размер около 26 (?!?), но и хубава 25-ца ги развива. Тук е добре да се бележи позицията на статора и четкодържача с електрониката. Няма как да ги сглобите грешно и да монтирате мотора, но аз успях да направя 3 неуспешни опита, което губи доста време...
При ваденето на зъбчатката нагоре по оста устните на малкото семерингче влизат в канала на зегерката. При по-силно дърпане или излизат, или се късат. Затова е хубаво да им се помогне малко с нещо тъпо, което да не ги нарани, например клечка за зъби. Резултатът е това:
Тук идва творчеството: аз изчистих изронените зъби и остатъците от тях смесени с грес, което оформя приятна чернилка. Когато през лето господне 2005-то при сглобяването някаква немска машина е цвъркала грес е останало достатъчно, за да се смажат здравите зъби и червяка. Четки има на богато, лагерчето е тайванско, но е супер и пристъпваме към сглобяването в новата позиция. Първия ми и неуспешен опит беше да обърна колелото на 180 °. Да, ама не... Така колата издържа 2 дни.
Вторият опит беше след подробно изследване накъде се върти колелото и накъде вала. Оказва се, че цялата конструкция е в покой при загасена кола и изваден ключ. Самият вал има ход само в една посока, около 120° по часовниковата стрелка, гледано откъм дупката. Т.е. движението му е назад и надолу. След серия изчисления стигнах до следната позиция:
С червено е позицията на изронените зъби
И те така: Happy End
П.С. Ето и една тема за смяната при X-drive на 3-та серия
UPDATE 26.12.2012: Фирма Вари 2000 ООД предлага на доста прилична цена рециклирани от тях актуатори. Офертата е "пълно за празно": давате Вашия развален мотор и получавате здрав. UPDATE: BMW вече предлага ремонтен комплект Value Line. Проверете по номер шаси при дилър за вашата раздатка!