След почистването на листата и другите едри боклуци надникнах с едно огледало и гледката беше достатъчна, за да се заемем със свалянето на изпарителя. При тази кола системата е BEHR. Хубавото е, че това става без демонтаж на таблото и парното. Лошото е, че когато го правиш за първи път е доста гадна работа. По часова ставка е 2 часа демонтаж-монтаж, но на мен ми отне доста повече с миенето и съхненето. Не знам дали при DELPHI е същото положението...
Първо се източва фреона, а междувременно се разглобява като за смяна на филтър: жабка, кора под нея, въздуховод към краката на пасажера. След това с Торкс 20 се маха целия капак за филтъра:
В двигателния отсек се развива болта на тръбите и се внимава, защото дори и след изтегляне на фреона има налягане. Под него се виждат двата болта, които държат клапана към изпарителя. Те се развиват с шестостен 3 мм:
За да издърпам клапана завих обратно болта за тръбите и с леко клатене се вади навън. Излиза заедно с изолацията.
Действията се пренасят в купето, като първо трябва да се избута/издърпа навътре парчето изолация, за да освободи път за тръбите:
След това парчето се "отваря" в долния край с дърпане, докато се отвори щипката:
С обръщане се изважда от тръбите и се започва с изваждането на самия изпарител. При мен пластината с резбите падна в този момент (в дясно на снимката). Изпарителя се дърпа право навън, като за да тръгне иска повече и по-рязко дърпане. След това почва една ужасна борба, за да излезе. При мен се получи след като го извадих на около 90 %, завъртях го на 180 градуса обратно на часовниковата стрелка и първо извадих долния край (при това положение). Изглежда нещо подобно:
Изпарителя излезе до средата мокър и доста мръсен, въпреки опитите за чистене, без сваляне:
Подготовката за монтаж включва суха тренировка с блокчето пяна. Ето в тази позиция трябва да застане:
Препоръчително е да се сменят двата пръстена на клапана: те са тип "универсални" и ги има при всеки климатикаджия. Другите два на тръбите са специфични, но не подлежат на деформация, като тези два:
Внимателно се слагат тръбите и всичко по обратния ред. Важно е да не влиза никаква влага в частите от климатичната система, за което аз ползвах тапи, а клапана прибрах в пликче със закопчалка ; . Също така, много трябва да се внимава да не се кривят тръбите: или ще се счупят, или няма да паснат към тези в моторния отсек