На А4 и А6 след 10-тата година редовно им блокират чистачките. В зависимост от употребата се случва и по-рано. Проблема е, че влиза вода в оста най-често на на пасажерската чистачка, окислява се и затяга до степен мотора да няма сила да ги задвижи. Винаги е по-добре да се реагира още при първите симптоми на бавно движещи се рамена. Тогава изваждането на оста е значително по-лесно.
Ето как го правят американците на В6 ТУК
Ето как го правя аз:
Описанието тук е за А6 2002-ра година. При А4 В5 процедурата е доста по-лесна заради начина на закрепване на корите към предното стъкло. Точно това закрепване при А6 и А4 В6 е най-тегавата част от разглобяването. Най-важно е да оцелее стъклото! Всяко натискане или използването му за опора води до отчупване на малки люспи от ръба му. Така се нарушава структурата и рано или късно от там тръгва пукнатина. Други много неприятни начини да си счупите стъклото е да го ударите с някой инструмент или да падне рамото на чистачката и резултата е същия. Успявал съм да счупя и стъкло при слагане на кората с гумен чук. Общо взето изисква се изключително внимателна работа
Идва момента да се извади кората... За по лесен достъп се издърпва малката декоративна пластмаса при пасажерската панта на капака. Самата кора се държи от един зъб, щракнат в лайсна по протежение на целия долен ръб на стъклото:
Аз използвам кука, за да издърпам право нагоре кората. По-лесен достъп има от пасажерската страна. Излезе ли съвсем малко после е лесно: с повдигане малко по малко се вади цялата.
Следващия етап е да се разчисти място, за да излезе механизма заедно с мотора. За целта се маха кутията на моторния компютър. Развиват се 5-те рапидки с глава 8 мм, оградени с кръгчета. Капака има уплътнение и трябва да се повдигне от няколко места, за да излезе.
Отдолу се вижда самия компютър. Той е закрепен с пластина, която се откача с отверка в двата края. Натиска се леко надолу и навън, за да отпуснат зъбите. Кабелите имат дължина и компютъра се премества настрани. До него има конзолка с релета и бушони, която се вдига нагоре. Има малко зъбче, което трябва да се освободи. Накрая се изключват куплунзите към купето и цялата композиция се "замята" върху двигателя:
Долната част на кутията се държи с две гайки 10 мм. Местата им са означени със сините стрелки на горната снимка. Сега вече се развиват трите болта 10 мм, които държат механизма, изважда се леко напред и тогава се изключва куплунга. Ако има мръсотия се почиства
Раздвижването започва с менгеме. Оста се държи отгоре със зегерка, под нея има шайба и най-долу, в канал на корпуса, има о-пръстен(остатъци от него). Всичко това се вади, накисва се с нещо за раздвижване, например WD-40, и се започва раздвижването. Френския ключ помага доста.
Edit 02.2014: Оказа се, че и нагряването с пистолет за топъл въздух много помага, особено ако температурата е под 20 градуса...
Без да се извади оста няма как да се изчистят боклуците. Това става като едновременно се върти и почуква. Задължително се навива гайката докато дойде наравно с оста и тогава се чука. Материала е мек и резбата се разваля... Ето една извадена ос:
Важно е да се запомни как са разположени рамената и накъде сочат осите. Ябълката се вади с натискане надолу с клещи с тънки човки или нещо друго подходящо.
Следва чистене и смазване. За дълготрайност е много важно да се ползва някаква всичкоустойчива смазка. Трябва да има от нея и в долната част на оста при пружинната шайба. Наличието на о-ринг също удължава експлотационния срок. Смазват се и всички други движещи се части. При слагането на зегерката оста трябва да се натиска нагоре, за да се преодолее напрежението на пружинната шайба и да се покаже канала.
При монтажа трябва да се пази стъклото, защото мястото е тясно и има риск. Включете куплунга и пуснете на интервал, за да се върне механизма в начално положение. Кутията на компютъра трябва да е уплътнена: гарнитурата към купето, профилираната гума на снопа кабели и капака трябва да лягат много добре. Металната скоба на самия компютър се слага с натискане. Рапидките се стягат до прибиране на капака на ръка, защото много лесно превъртат. Момента на затягането им е отбелязан на капака: 4 Нм, което е доста леко. Слагането на кората става с натискане на къси участъци до пълно влизане в жлеба. Добре е преди това да се почисти от останалата кал. Слагате и останалите джаджи, артисалите прибирате в пликче с надпис: "Ремонт на чистачки на дата ............". Нагласяте рамената