петък, 3 февруари 2017 г.

Теч на антифриз около шайбата на коляновия вал при Опел 2.0 и 2.2 DTIдизел




    При моделите с двигатели 2.0 и 2.2 DTI задвижването е с верига. През капака й минава и водната помпа. Уплътняването към блока е решено с гарнитура, за разлика от японските двигатели, които са със силикон на това място. Гарнитурата е гумено-метална и при прегряване или лош антифриз изпуска и се появява лек теч на антифриз като капката стича около шайбата на коляновия вал. Обикновенно при такъв теч първият заподозрян е помпата. Ако при внимателен оглед няма следи върху самата нея трябва да се помисли и за въпросната гарнитура. Специфично е, че теча е по-назад по капака: мокри задните долни болтове и обтегача на долната верига. Трябва да се провери и фланеца на главата при алтернатора, от който излиза маркуча към парното. Ако и от там няма теч остава да е гарнитурата и нещата стават дебели: според Opel TIS трябва да се свали главата, за да се смени. Ето как изглежда детайла:

Ясно се вижда как гумата се е разпаднала. Ето и препоръчителните части за подмяната:
- гарнитура: продава се и опакована от elring: вътре е оригинална част
- гарнитура картер: за нея има избор
- семеринг за коляновия вал
- болт за шайбата на КВ: само ОЕ
- гарнитурите за конзолата на масления филтър и топлообменника антифриз/масло:само ОЕ

    При конкретната кола нямаше индикации за нужда от ремонт на главата. Затова предприехме друг подход: свалихме горивната помпа и долната верига. Това дава достатъчно място за монтаж на новата гарнитура, без да се прегъва. За целта се демонтират:
- кутуята и въздуховодите на въздушния филтър
- картера
- болта на коляновия вал се раззвива като се държи контра на маховика: или над полуоската с подходящо изрязан винкел, или на свален картер
- тампона на двигателя
- пистовия ремък, обтегача, в комплект с ролката и хидравличния елемент, и паразитната ролка. 
- конзолата на тампона от двигателя
- водната помпа, маркуча към парното и алтернатора
- предната броня, гредата под нея, десния фар и водния радиатор (в комплект с интеркулера и задната перка). Климатичния си остана, макар че пречеше през цялото време. Захранването на перките се откача директно от буксата на упраляващия блок и се развива масата на левия рог. Ако кондензатора ще остава, трябва да се запомни пътя на захранващия кабел за предната перка, защото минава между две от тръбите 
- махат се всички челни болтове на капака на веригата, има и три вертикални към главата, и  обтегача на долната верига. Капака се избутва внимателно навън. Трябва да отпуснат две центровъчни втулки в горната част и да не се наруши целостта на гарнитурата на главата
- сваля се металната тръба на турбото и капака на клапаните
    Следва играта с веригите. Най-лесно и правилно е да се зацепят на ново с подходящия набор инструменти и нов болт за разпределителния вал. Аз не разполагам с такъв комплект и се наложи да се справя по българския начин: с белязане и връщане на същото място, като не съм развивал колелото на РВ, защото няма шпонка. КВ има шпонка, долната верига се зацепва на ГМТ с щифт 7мм на помпата и единствената въпросителна остава колелото на горната верига при помпата. Там се постарах с белезите: по един отдолу и отгоре с чертилка. Коляновия вал се центрова на свален капак през дупката на датчика за обороти с шестостен 12 мм и подходяща втулка за дупката на датчика. Аз използвах някакъв останал бутален болт, за да го нанижа върху шестостена и да уплътни в дупката на блока. Разпределителният вал се центрова през отвора за вакум помпата. 
След внмателно белязане се демонтира водача на долната верига с три болтчета и горния и долния "банани" от централния болт Тх45. През колелото се развиват болтовете на помпата и се разчиства от задната страна: кабели, тръби ( нафта и вдната от термостата към радиатора), ЕГР-а по желание, развива се болтчето към блока и помпата се издърпва назад. Това освобождава колелото и долната верига може да се извади. Аз я вързах, за да ми се падне на същото място
Следва обезмасляване и монтаж на гарнитурата, като в горната част я подмазах леко. Закрепва се на втулките и се започва монтаж
    Новата гарнитура надстърча при блока и картера и трябв да се изреже до равно. Възползвах се от разглобяването да подменя течащите уплътнения при конзолата на филтъра и да изчистя водния радиатор:

Няма коментари:

Публикуване на коментар